❤ Hati Ini Milik Siapa ?

Saat kumerasakan diri ini memerlukan sesuatu
Ku akhirnya sedar bukan itu matlamatku
Saat jiwaku meronta menginginkannya cinta manusia menjadi milikku
Ku sebenarnya lupa itu bukannya matlamatku
Terbuai dalam kelambu cinta
Ku lupa pada yang Esa
Terbuai dalam lagu rindu
Aku sebenarnya semakin pilu
Keliru, sendu
Kerana cinta yang diharap belum pasti
Manusia yang digarap belum tentu mengerti
Maksud hati
Yang masih tersembunyi
Lalu kumatikan dengan igauan mimpi
Dek kerana cinta itu telah pergi
Mati…. Sendiri… tanpa disedari

Jiwa kosong ini berlagu lagi
Kali ini keroncongnya panjang
Gurindamnya berbunga
Qasidahnya baru bermula
Tidak terkira harkatnya
Kini hatiku diketuk lagi
Kali ini iramanya luar biasa
Getarannya bersahut sahutan
Dek pandangan yang saling berlemparan
Lalai dalam ruang waktu aku terkedu
Hanyut dalam ruang masa aku terleka
wahai hati kau mulakanlah bicara
harus ku turut kati hati lalu mati?
Atau ku guna pancaindera lalu binasa?

Imanku berteriak
Nafsuku bergelora
Menerjah lautan taQwa
Merentas samudera qanaah
Menghacurkan tembok ikhtilat
Kadang – kadang ku rasa bersalah
Jarang – jarang ku rasa terseksa
Yang ada hanya gembira
Ceria
Bahagia
Walau diri diulit dosa yang tidak berkesudahan
Walau hati dinoda titik hitam
Walau jiwa hanyut dibuai angan
Aku masih di tapuk lama
Tidak mahu berganjak
Dek seronok dibuai rasa
Namun pedihnya masih terasa
Kerana cinta yang aku rasai
Pastinya belum pasti
Adakah mampu direalisasi
Atau kecundang akhinya nanti
Kelemasan dalam bisikan iman kalbuku terseksa
Sesak dalam rintihan syaitan aku terpedaya
Jangan menipu fitrah………..
batinku mendengarkan hikayatnya
jangan terpedaya rasa
hatiku mengorak bicara
sekali lagi aku keliru
pilu…..
lantas ku usaikan segalanya….
Dengan kebasahan wuduk aku berteleku
Merenung ruang waktu
Mengintai ruang masa
Ah….. terlalu banyak aku membuang masa
Memikir sesuatu yang tidak perlu
Mengharap sesuatu bukan pada masa……
Sayup – sayup azan melagukan rentaknya
Menyusup sayup ke dalam telinga
Menyentuh tangkai hati yang akhirnya berbicara
Inilah kemahuannya
Ketenangan yang abadi
Dengan cinta Rabbnya
Ingin menjadi Ashuq disisiNya
Menyantun rindu dalam ruang legar kekasihnya…………………


P/s : just want to share !

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dengan Siapa Saya Wajib Berhijab Dan Bersalam?

Why Perempuan Kena Wawen Dengan Engineer?

:: Apa Salahnya Perempuan Tak Pandai Masak? ::