Malaysia Kurang Filem Islamik

KOTA BHARU-Novelis terkemuka Indonesia, Habiburrahman el-shirazy, menganggap industri perfileman di Malaysia masih kekurangan karya berunsur Islam. Malah katanya ia menampilkan ketidakberanian penggiat bidang itu dalam menonjolkan amalan Islam dalam hasil mereka.





Tertarik saya untuk mengulas tentang statment ini dari surat khabar I Luv Islam (ILI). Bagi sesiapa peminat novel dan cerita-cerita islamik mesti kenal dengan seorang novelis Indonesia, Habiburrahman el-shirazy. Saya setuju sangat-sangat pendapat beliau. Kebelakangan ini, industri perfileman kita di Malaysia kurang yang berunsurkan islamik. Kebanyakkan mempunyai unsur-unsur yang biasa kita tengok. Ada cerita yang memerlukan wanita membuka aurat , adegan yang melampau dan sebagainya, nak sebutkan yang lainpun, saya rasa semua tahu. :)

Alhamdulillah, ada juga cerita-cerita melayu yang mempunyai kisah tauladan dan mesej tertentu, itu tidak dinafikan. Tetapi masyarakat sekarang sebenarnya dahagakan cerita-cerita karya islamik. Mereka memang suka. Tengok sahaja sambutan dari cerita "Ayat-ayat cinta" dan "Ketika Cinta bertasbih". Semuanya meletop-letop. Sana sini mesti mereka rata-rata bualkan tentang cerita tersebut. Expecially, sahabat-sahabat saya la. ;) Saya puji movie di Indonesia. Memang best.

Samalah juga lagu-lagu Indonesia, banyak yang berunsur islamik. So janganlah merungut kalau banyak stesyen radio memutarkan banyak lagu-lagu dari Indonesia, kerana lagu-lagu mereka lagu yang pelbagai. Teringat kata-kata seorang hamba," dimanalah komposer Malaysia ni? Asyik dengar lagu Indonesia saja" (^_*). . . Terfikir-fikir juga saya.

Saya harap Malaysia akan terus maju dalam apa-apa industri. Tapi ISLAM tetap perlu diutamakan.


Tuhan, letakkanlah dunia dalam genggamanku, jangan di hatiku.. Allahumma inni as-aluka ridhaaka wal jannah! Ya Allah, sungguh aku mohon redhaMu dan syurgaMu!! Amin


Comments

  1. Betul3x...Komposer kita tidak mahu buat lagu best2 ke? Kenapa masy'rkat kita taksub sgt dgn lagu2 indon ni? Pelik la...Kalau artis seberang tu di agung2kn kehadiran mrk jika dtg M'sia...Artis M'sia x laku di seberang...X dinafikan komposer mrk mmg byk idea melahirkn lagu2 yg berkualiti tinggi...Lagu2 islamik mrk pun best2...menyentuh jiwa...Bila kita dgr pun khusyuk tawadduk memuji keagungan ilahi...Tahniah Komposer2 Indonesia krna anda tlh membuatkn jiwa nurani sy cinta menyebut namamu Rabbul Izzati...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..ummi...lagu pengisian jiwa..siapa yg x nak...;)

    ape2 pun...kita doa sama2..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dengan Siapa Saya Wajib Berhijab Dan Bersalam?

Why Perempuan Kena Wawen Dengan Engineer?

:: Apa Salahnya Perempuan Tak Pandai Masak? ::