:: Berlemah lembutlah Duhai Anak ::


Allah SWT sentiasa berlemah lembut dengan kita. Jika kita melakukan kesalahan. Dia sentiasa memberi peluang untuk kita bertaubat. Rasulullah SAW juga digambar seorang yang sangat lemah lembut dalam kebanyakan urusan.

Kita mesti berasa senang apabila orang sekeliling kita berlemah lembut dengan kita. Tetapi kenapa kadang kala kita tidak pernah berlemah lembut dengan ibu bapa? Perlulah diingat bahawa apabila anak-anak menuturkan kata2 kasar, ini akan mengundang kemurkaan Allah. Sedikit terguris hati ibu bapa kita, jika tidak diampunkan..maka ini adalah dosa sangat besar. Kerana keredhaan Allah, terletak pada keredhaan ibu bapa kita sendiri.


"Jangan salahkan Allah swt apabila Dia menarik sifat lemah lenbutNya pada kita dan membalas dosa-dosa kita dengan pelnagai penderitaan. Inilah akibat anak derhaka."

sebagai anak, kita perlu beringat bahawa setiap kali kita bercakap dengan kedua-dua ibu bapa, lembutkan suara. Jangan bercakap dengan perkataan yang kasar. Walaupun kadang kala sifat kasar itu memang semulajadi dalam diri. kita tetap perlu mencuba melembutkan suara. Mungkin ada yang terfikir-fikir kenapa seseorang anak itu biadap pada kedua-dua orang tuanya?


Semoga kita menjadi seorang anak yang soleh dan solehah..=)

Comments

Popular posts from this blog

Dengan Siapa Saya Wajib Berhijab Dan Bersalam?

Pentingnya FOLIC ACID Sebelum Dan Semasa Hamil

Tidur Sunnah Rasulullah