:: Bagus Punya Idea ::

Bagus punya idea? hmm.. idea kawan-kawan. Memang bagus pun. =) Realiti sekarang, banyak rancangan-rancangan televisyen yang mengadungi unsur-unsur nagatif. Hiburan terlalu sangat. Dek sakit telinga asyik pertandingan menyanyi...aje. Banyak sangat serangan pemikiran barat. Sampaikan pertandingan untuk kanak-kanakpun dah ada. Macam mana nak bentuk anak-anak kita, adek-adek kita ni ye.. Apa kata kita sugges kan buat program-program berunsur islamik.. rindu sangat suasana macamni.. (^_^)
1. Who will become an Ustaz
Reality show yang menampilkan peserta 12 lelaki yang akan bersaing untuk menjadi seorang Ustaz. Mereka akan ditempatkan disebuah madrasah dan akan diuji ketahanan dari segi membaca alquran, menunaikan sembahyang wajib, menunaikan sembahyang sunat, azan dan lain lain... Setiap minggu akan di akan pertandingan memberi tazkirah di hadapan penonton yang juga akan disiarkan live dikaca Televison.. Peserta akan dinilai oleh juri profesional (30%) dan sms penonton (70%) pemenang akan mendapat pakej haji percuma.
2. Akademi Islamiah
Reality show yang mengambil 12 budak budak yang telah sesat dan rosak akhlaknya.. Mereka akan ditempatkan di sebuah banglo, dan akan diajar cara hidup islam. Setiap minggu mereka harus menunjukan apakan kepakaran dalam islam yang telah mereka pelajari, dihadapan penonton secara live. SMS penonton akan menentukan peserta yang layak untuk menang (pilih berdasarkan taraf keinsafan mereka). Mereka menangis kerana menginsafi dosa lalu mereka. Mereka akan 'dikurung'dan dipacakkan dengan 13 kamera CCTV.
3. Muslim Idol
Reality show untuk mencari penceramah Islam terbaik di malaysia. Peserta yang dapat memberi ceramah yang mengusik jiwa penonton akan mara keperingkat seterusnya hingga ke akhir. Peserta diadili oleh penonton melalui sms. Pemenang akan mendapat peluang merakamkan lagu nasyid dan juda CD ceramahnya.
4. Bintang RTM (Remaja Tahu Mengaji)
Sebuah lagi program dari stesen kerajaan Islam Hadhari kita iaitu berbentuk program tahu mengaji. Peserta diajar cara membaca secara tartil,bertajwid dengan betul,menghafaz Quran dan berlagu. Peserta yang berjaya akan mendapat cahaya nur Quran.5. AuditionRancangan ini berbentuk audition untuk meneruskan pengajian dalam bidang agama samada IPT dalam negeri atau pun luar negeri. Tajaan akan diberikan kepada yang berjaya. Syarat layak masuk kepada semua yang cintakan Islam dan para pendokong Islam.
p/s : Hebatnya malaysia kalau macam gini... =)

Comments

  1. Assalamualaikum..mmg bagus idea2 nih..
    namun lima2 ni xde dalam kamus pemimpin dan org2 atasan kita..
    Sungguh menyedihkan..

    ReplyDelete
  2. dh ade kat indon..tp lakonan je..hm

    ReplyDelete
  3. Bismilla-hir-rahmaa-nir-rahim

    Assalamualaikum w.b.t ..

    idea yg baik dan bermutu..
    tetapi seperti kata2 sahabat muhammad hanafi..
    pemimpin kita xde keinginan utk memantapkan lagi ukhwah jemaah dan perkasakan islam dalam hidup sendiri dan masyarakat..
    sedangkan perkataan Jihad didalam kamus islam sudah lama terpadam dimasyarakat kita disini..
    sedangkan itu amat2 penting dalam menangkis segala hawa nafsu dan keseronokkan jua..

    apapun apabila kita berpeluang memasuki zon alam pekerjaan dan mungkin diwaktu yg sedia ada seperti skrg..
    kita berusaha mengumpul dan menjayakan bersama..

    persatuan2 dan NGO islam diluar sana amat2 mengalu2kan kehadiran kita utk memajukan serta kesukarelaan diri kita dpt memupuk jati diri islam kita jua..

    insyaAllah..

    semoga kita semua dipermudahkan dan diberi petunjuk ke jalan kebenaran islam oleh Allah s.w.t didunia dan diakhirat..

    Salam perjuangan...

    wallahu'alam...

    ReplyDelete
  4. nice idea..mungkin lpas nih kte kena mintak tulun org2 mass-comm utk menjalankan ide yg telah di-trigger ini..

    syabas!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dengan Siapa Saya Wajib Berhijab Dan Bersalam?

Why Perempuan Kena Wawen Dengan Engineer?

:: Apa Salahnya Perempuan Tak Pandai Masak? ::