Kitab pakaian dan perhiasan

HADIS HARI INI

Kitab Pakaian Dan Perhiasan: Haram menyeretkan pakaian karena sombong serta menerangkan batas memanjangkan pakaian yang diperbolehkan dan yang dianjurkan

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ نَافِعٍ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ وَزَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ كُلُّهُمْ يُخْبِرُهُ عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَى مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ وَأَبُو أُسَامَةَ ح و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنَا أَبِي ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَعُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ قَالَا حَدَّثَنَا يَحْيَى وَهُوَ الْقَطَّانُ كُلُّهُمْ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ ح و حَدَّثَنَا أَبُو الرَّبِيعِ وَأَبُو كَامِلٍ قَالَا حَدَّثَنَا حَمَّادٌ ح و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ كِلَاهُمَا عَنْ أَيُّوبَ ح و حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ وَابْنُ رُمْحٍ عَنْ اللَّيْثِ بْنِ سَعْدٍ ح و حَدَّثَنَا هَارُونُ الْأَيْلِيُّ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي أُسَامَةُ كُلُّ هَؤُلَاءِ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِ حَدِيثِ مَالِكٍ وَزَادُوا فِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

SAHIH MUSLIM
Hadis riwayat Ibnu Umar Radhiyallahu 'anhu : ia berkata:Bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Allah tidak akan memandang orang yang menyeretkan pakaiannya dengan sombong
Sekadar mengingatkan diri saya dan teman-taman, sebaiknye elakkan diri dari pakai kain yang labuh-labuh terutamanya bg kaum hawa, sampai kadang-kadang habis lantai mereka sapu bersih, nanti takde keje la orang bandaraya.labuh kat sni mksdnye pakai kain yg sampi dapat menyeret kain tu kat lantai. tp igtlah hawa wajib menutup aurat, pakai baju labuh yg tak menampakkan bentuk badan.huhu.Diingatkan, bagi lelaki sebaiknyamenampakkan buku lali semasa solat. Jika seluar itu panjang seharusnya dilipat. Kalau kita menutup buku lali sembahyang kita bukan tidak sah tetapi manampakkan kesombongan kita di hadapan Allah. Lihat sahaja hadis di atas Allah tidak mahu memandang orang yang begini.. seharusnya kita lebih berhati-hati dan menjaganya.

Comments

  1. salam alaik.

    utk keterangan yg lebey jelas lg..skadar pendapat even sy x de la arif ttg mentafsir sesuatu. skadar menjawab persoalan sahabat saya..

    Melabuhkan pakaian tu, mcm satu budaya org bangsawan arab. mereka menunujukkan kemegahan dgn kekayaan mrk. kira mrk sombong. oleh sbb tu Rasulullah larang. sama jg mcm dlm citer fairytales, sape yg pernah tgk citer kartun time kecik2 tu tawu la kot.. dlm cite tu baju mrkkan kire queen die panjang2 menyeret sampai ade org lain kne angkat dan mrk akan berjalan dgn sgtlah bangga dan bermegah2. pada pendapat sy camtulah..

    Bagi pmpn dibolehkan melabuhkan pakaian utk menjaga aurat dan tak menampakkan bentuk bdn tp jgn melabuhkan kain smpi kain tu terseret sgt. nanti kotor plak kan..nak solat ssh nti. so kebersihan tu penting.

    Bagi lelaki, afdhalnye kain seluar tu smpi buku lali, tp blh labuh dr bku lali asalkan pandai jaga kebersihan.

    cuma hadith kat sini, nabi larang melabuhkan pakaian utk bermegah dengan kekayaan. sbb sifat bermegah dgn sombong ni sifat Allah, oleh itu tidak layak lah bgi manusia utk bersifat sperti itu.

    ReplyDelete
  2. salam... betul la apa yang saya fikirkan tu. saya lebih memikirkan pada aspek kebersihan actually. sebab tak ke kotor jika pakaian terseret2 menyapu lantai dan dibawa solat pulak tu..

    terima kasih sister :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dengan Siapa Saya Wajib Berhijab Dan Bersalam?

Pentingnya FOLIC ACID Sebelum Dan Semasa Hamil

Tidur Sunnah Rasulullah