Sahabat-sahabat bakal penghulu bidadari syurga

salam alaik.

Apa yang saya ingin tekankan disini sebenarnya tentang isu ini, tentang bercerita musibah atau ujian yang menimpa kita, bercerita tentangnya, itu satu kebiasaan kan?..

Dari Anas bin Malik r.a. , dia berkata

”Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

” Sesungguhnya Allah telah berfirman: jika hambaKU Aku uji dengannya pada kedua matanya, namun dia bersabar, maka Aku akan menggantikan dari keduanya itu dengan syurga”

(Hadith ditakhrij Oleh Bukhari)

Fudhail bin ’Iyadh Rahimahullah pernah menerima pengaduan orang yang sedang ditimpa ujian . Maka dia berkata kepadanya: ” Hai , kamu ini malah mengadukan zat yang mengasihimu kepada orang yang tidak mengasihimu

Sebahagian orang-orang soleh terdahulu mengatakan :

Barangsiapa mengadukan musibah yang menimpanya , beerti seolah-olah dia telah mengadukan Rabbnya.yang dimaksudkan ini bukanlah pengaduan seseorang pada doktor tentang penyakit yang dideritainya. Namun yang dimaksudkan adalah umpatan atau keluhan atas cubaan dari Allah SWT kepada orang yang sama sekali tidak ada ikhtiar mahupun kemampuan untuk menghilangkannya , seperti mengadu pada temannya, jiran dan lainnya.*

Marilah kita sama-sama perbaharui iman kita agar bertambah kekuatan keimanan itu, buat sahabat-sahabat tersayang, jadilah wanita yang bersinar bak bintang dilangit, jangan bersedih terhadap ujian menimpa, kebahagiaan akan kembali kepadamu,kerana Dunia ini berputar bagaikan roda. Marilah sama-sama kita berusaha mendekati Allah sedekat-dekatnya, ketahuilah, tiada jalan yang lebih baik dari jalan mendekati Allah, saya doakan saya dan sahabat-sahabat sentiasa berada dijalan keredhaanNYA, Amin...

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (QS. Al-Baqarah: 216)

*italic untuk isi yang dipetik dari buku : 50 Pesan Rasulullah kepada Kaum Wanita-Syeikh Majdi Fathi Ibrahim

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dengan Siapa Saya Wajib Berhijab Dan Bersalam?

Why Perempuan Kena Wawen Dengan Engineer?

:: Apa Salahnya Perempuan Tak Pandai Masak? ::